دانشنامه

مرکز رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی

اثرگذاری تبلیغ (Impression)

هر احساس و برداشتی که بعد از دیدن یا شنیدن پیام‌های تبلیغاتی در فرد ایجاد می‌شود.
(منبع: کتاب فرهنگ کارآفرینی)

۱. در تبلیغات: تعداد مخاطبانی که در معرض یک برنامه رسانه‌ای قرار گرفته‌اند.
۲. در بازاریابی اینترنتی: پایه و اساسی که بر مبنای آن، بنر تبلیغاتی به فروش می‌رسد. معمولا به‌صورت یک قاعده کلی هر ده بازدید از صفحه (Hits) مساوی یک بازدید تبلیغ (Impression) به‌حساب می‌آید.
(منبع: www.businessdictionary.com)(منبع: www.investopedia.com)

اختراع (Invention)

اختراع به معنی ارائه یک پیکربندی و ترکیب جدید از یک موضوع، وسیله یا فرآیند است. برخی از اختراعات مبتنی بر ایده‌ها و مدل‌های موجودند؛ درحالی‌که برخی دیگر کاملاً نوآورانه و مرزشکنانه هستند و درنتیجه موجب دگرگونی در دانش و تجربیات جامعه انسانی می‌شوند. اختراع و نوآوری معمولاً به یک معنی به کار می‌روند، درحالی‌که باهم متفاوت‌اند؛ چراکه اختراع اغلب به‌صورت تصادفی و بدون برنامه‌ریزی قبلی صورت می‌گیرد،‌ ولی نوآوری فرآیند هدفمندی و برنامه‌ریزی‌شده است.
(منبع: فرهنگ توصیفی کارآفرینی و اشتغال)(منبع: www.investopedia.com)

ارائه آسانسوری (Elevator Pitch)

ارائه‌ی بسیار مختصری از یک ایده که تمام منافع و جنبه‌های مهم آن را پوشش می‌دهد و در زمانی بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه (مدت‌زمان تقریبی سوارشدن به آسانسور و پیاده‌ شدن از آن) ارائه می‌شود.
(منبع: www.businessdictionary.com)(منبع: www.investopedia.com)

ارائه فروش (Sale Pitch)

بحث یا راهی برای گفتگو و مذاکره با مشتری که به‌منظور متقاعد کردن افراد برای خرید کالا یا خدمتی از طریق آشنا کردن وی با ویژگی‌ها و منافع محصول در نظر گرفته شده است.
(منبع: dictionary.cambridge.org)

اظهارات و وعده‌هایی که فردی در تلاش برای متقاعد کردن شخص دیگری به خرید چیزی می‌دهد.
(منبع: www.macmillandictionary.com)

ارتباطات (Communication)

ارتباط را می‌توان جریانی دانست که طی آن، دو نفر یا بیشتر به تبادل افکار، نظرات، احساسات و عقاید خود می‌پردازند. به‌عبارت‌دیگر، ارتباط عبارت است از فن انتقال اطلاعات، افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر (مثل لبخند زدن، نامه نوشتن، صحبت کردن و …).
(منبع: فرهنگ توصیفی کارآفرینی و اشتغال)

ارتباطات بازاریابی (Marketing Communications)

فرایند انتقال اطلاعاتی درباره‌ی محصول به مشتریان بالقوه از طریق روش‌های مختلف نوشتاری، تصویری، شنیداری و … است که هدف اصلی آن افزایش تولید و فروش شرکت است.
(منبع: کتاب Disciplined Entrepreneurship)

Business to Business - B2B

یک نوع رابطه یا معامله‌ی تجاری است که بین کسب‌وکار‌ها وجود دارد؛ مانند رابطه‌ی تجاری میان یک تولیدکننده با عمده‌فروشان یا روابط تجاری میان یک عمده‌فروش با خرده‌فروشان. این مدل کسب‌وکار حجم بزرگی از تجارت اینترنتی را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید بخش عمده‌ی تجارت شرکت معروف چینی «علی‌بابا» مبتنی بر این مدل کسب‌وکار است.
(منبع: www.investopedia.com)

Business to Consumer - B2C

به‌صورت کلی منظور از آن رابطه‌ی تجاری میان شرکت‌ها/کسب‌وکارها با مشتریان/مصرف‌کنندگان/کاربران نهایی محصولات یا خدمات آن‌ها است. این اصطلاح با آغاز رونق کسب‌و‌کار‌های مبتنی بر وب در اواخر ۱۹۹۰، به اصطلاحی فوق‌العاده محبوب تبدیل شده که عمدتاً شامل خرده‌فروشان آنلاین و دیگر کسب‌وکارهایی که محصولات/خدمات خود به شکل مستقیم از طریق اینترنت به مصرف‌کنندگان می‌فروشند، است.
(منبع: www.investopedia.com)

Customer to Customer - C2C

یک نوع مدل کسب‌وکار که محیطی را برای تجارت آسان بین مشتریان خود با یکدیگر فراهم می‌کند. حراج و آگهی‌ دو مثال مهم از اجرای این مدل کسب‌و‌کار در بازار هستند. محبوبیت بازاریابی C2C با ورود اینترنت افزایش یافت و با ظهور شرکت‌های موفقی نظیر eBay و Craigslist که روی تسهیل تعامل میان مشتریان متمرکز بودند، به اوج رسید. سایت‌های C2C درآمد خود را از هزینه‌های دریافتی از فروشندگان برای نمایش لیست اقلام فروش، تبلیغات و معاملات تکمیلی به دست می‌آورند.
(منبع: www.investopedia.com)